Monday, May 11, 2009

Ibu oh Ibu

Ibu... memori apakah yang tersimpan dibenak ini untuk mu?. Puas ku menjelajahi disegenap ruang untuk mengutip segala memori yang kau tinggalkan tetapi yang ku jumpai adalah hanya kesedihan. Ketikau kau pergi meninggalkan kami, aku begitu dahagkan kasihmu oh ibu. Setiap kali aku mengingati mu yang dapat ku ingati adalah saat aku menghadap tubuhmu yang terbaring, sambil dada mu berombak-ombak dengan nafas yang dalam dan perlahan. Aku membaca surah Yaasin disisimu sehinggalah kau kembali menghadap ke rahmatullah. Yang aku ingat adalah kali terakhir ku mengucup dahimu dalam kain kafan sambil cuba menahan airmataku agar tidak tumpah ke atas wajahmu yang putih bersih itu.
Ibu... ku doakan agar kau berehat dengan tenteram di alam barzakh. Ya Allah kasihanilah ibuku sebagaimana ia mengasihani diriku sewaktu ku kecil

No comments:

Post a Comment